Onderbouw -  Middenbouw -  Bovenbouw -  Volwassenen -  Dyslexie -  Kadoboeken
Ebooks -  Biografie -  Nieuws -  Recensies -  Recensent
-------------------------

26-11-2013

Boekrecensies

Cissy van Marxveldt herleeft in modern dagboek.
Tess is een tiener van twaalf jaar. Ze vindt het heerlijk om haar belevenissen op te schrijven in een dagboek. Dat doet ze dan ook met de humor van een meisje van twaalf. Op een dag hoort ze dat haar ouders een grote erfenis krijgen. Ze verhuizen naar een groot oud huis, een stukje buiten hun dorp. Tess is verrukt over het mooie huis en de grote som geld die ze erbij krijgen om het huis te onderhouden. Ook mag ze van haar ouders nog een cadeautje uitkiezen. Hier moet ze nog wel even over nadenken. Als ze op zolder een geheimzinnig boek vindt gaat ze met haar broertje op zoek naar het geheim van dit oude boek. Aan het einde van het verhaal weet Tess ineens wat haar mooiste cadeau is, een fraaie afsluiting van dit originele meisjesboek waar ‘echte appjes’ in zijn verwerkt. Het meisje Tess is geloofwaardig uitgewerkt. Softcover met een geheimzinnig omslag. Het binnenwerk is voorzien luchtige tekeningen en appjes. De schrijfstijl doet enigszins denken aan Cissy van Marxveldt. Vanaf 10 jaar.
J.A Boelens over "Tess en het geheim van het oude boek"

-------------------------

26-11-2013

NBD|Biblion

Floor (bijna 11) zit in groep zeven. Ze is snel afgeleid, droomt veel weg, wordt gepest, lijkt onverschillig en heeft geen vriendinnen. Thuis is het al niet beter: ruziënde ouders over het feit dat pa, die schrijver is, te veel wordt afgeleid en geen werkkamer heeft. Er volgt een ommekeer als pa een chalet koopt op een rustige camping in Haaksbergen. Floor fleurt op, maakt voorzichtig vrienden, voelt zich eindelijk begrepen en krijgt een nieuwe papa terug. Dit alles gaat niet zonder slag of stoot. Ma, stads en achtergebleven in Amsterdam, moet zichzelf eerst hervinden als mama. Zal dat gaan lukken? Probleemboek voor de beginnende puber, geschreven vanuit het perspectief van de ongelukkige en naar erkenning snakkende hoofdpersoon Floor, die thuis aandacht en liefde tekort komt. De schrijfster heeft aardig wat knopen in haar eersteling gestopt en laat de hoofdpersoon heen en weer slingeren tussen haar kinderlijke gedachten en (onverwerkte) heftige emoties die niet alleen de hare zijn. Na een wat stroef, zwak begin, waarin tegenstellingen scherp worden aangezet, komt de vaart erin. Spannend verhaal met herkenbare thema's voor meisjes vanaf ca. 10 jaar..
J.H.J.B Boelens over "Knopen in je touw"

-------------------------

03-10-2012

Marian Werkman

Vogelvlucht is een warm en humoristisch verhaal met leuke en vrolijke illustraties.
Het is een ontroerend boek over ara Jopie die ergens bij wil horen en denkt dat
niemand hem zal missen. De diverse culturen komen aan bod door allerlei dieren
en mensen die vertellen hoe het is om in hun land te leven.
Wat een ontzettend leuke belevenissen en wat een prachtig verhaal.
Een echte eyeopener voor iedereen die zich weleens ontheemd voelt.
De laatste zinnen zijn treffend en aangrijpend en geven een mooi inzicht. Ik heb ara Jopie absoluut in mijn hart gesloten en ik hoop dat veel lezers zullen volgen!
M. Werkman over "Vogelvlucht"

-------------------------

09-07-2012

NBD|Biblion

Hoe verschrikkelijk zeer pesten kan doen en hoe diep de sporen kunnen zijn die achterblijven, is te lezen in dit boek. De uitgave wordt kort ingeleid met een stukje feitelijkheden: de inhoud van pesten, het verschil tussen pesten en plagen. Vervolgens bevat het boek brieven, gedichten en verhalen van mensen - jong en oud - die ervaringen hebben met gepest worden.
De lengte van de geschreven stukken varieert: de meeste zijn ongeveer een pagina, de langste telt zeven pagina\'s. Stuk voor stuk zijn de teksten hartverscheurend en oogopenend. Tussendoor staan - in gekleurde tekstvakken - citaten van andere schrijvers over pesten. Deze bundel lees je niet voor je plezier; de bedoeling van dit boek is de impact van pesten op iemands leven te leren kennen. Alle pestmonsters verzamelen in een doosje mét een dekseltje erop!
Geschikt voor jong - vanaf middelbare schoolleeftijd - en oud. Meer informatie over de schrijfster (die inmiddels al behoorlijk wat titels op haar naam heeft staan) is te vinden op www.kirstinschrijft.nl. In dezelfde opzet verscheen ook \'Een monster om mij heen\'. Vanaf ca. 13 jaar.
S. Mulders over "Een monster om mij heen"

-------------------------

09-07-2012

NBD|Biblion

Verhalen van kinderen, pubers, jong volwassenen en volwassenen (ouders vaak) die in hun jeugd gepest en getreiterd zijn, die dat soms nu nog worden, en die daarvan hun hele leven de littekens meedragen. Op verzoek van de auteur/samensteller hebben mensen een brief geschreven aan degene(n) die hen pest(en), of gepest heeft (hebben) en wat dat met ze doet of gedaan heeft.
Uit de grote hoeveelheid reacties heeft zij deze pijnlijke, verdrietige, opstandig makende, liefdevolle bundel samengesteld. De deelnemers hebben hun hart en hun gemoed gelucht in de vorm van o.a. verhalen, gedichten, essay-achtige stukken, terechtwijzingen en oproepen.
Wat duidelijk wordt, is dat de gevolgen van pesten een leven lang duren, maar ook dat de pester daar later soms nauwelijks nog weet van heeft. Wat opvalt is de wijze waarop leraren, groepsleiders, ouders soms met het pestprobleem omgingen: in veel gevallen helemaal niet.
Er werd gepraat en toegezegd, maar er werd niet gehandeld. Een boek dat je niet in een keer uit kunt lezen en dat veel stof tot overdenken geeft. Wat oudere kinderen vanaf ca. 13 jaar zullen de verhalen zelf kunnen lezen. Daarnaast is het een publicatie voor (professionele) opvoeders om te gebruiken bij gesprekken en activiteiten met jongeren.
Mart Seerden over "Een monster om mij heen"

-------------------------

17-06-2012

BangerSisters

Agent 0-0-Papa is een verschrikkelijk leuk boekje om te lezen.
De vrolijke en soms grappige tekeningen zorgen voor een leuk beeld bij het verhaal. Ik heb het boekje voorgelezen aan mijn jongste zoon van zes. Hoewel hij eigenlijk nét te jong is volgens de rugtekst, vond hij het verhaal geweldig leuk en erg spannend.
Grappig om te zien dat mijn zoon van negen, die het boekje zelf heeft gelezen, het verhaal anders beleefde. Daarnaast viel mij als moeder op dat de tekst prettig is verdeeld. Korte stukjes tekst, en hier en daar afgewisseld met woorden in een groter lettertype. Dit zorgde er naar mijn mening voor dat het boekje prettiger leest dan een hele lap tekst aan één stuk. Verder bestaat het boekje uit één verhaal en bevat dus geen aparte hoofdstukken. Een nadeel bij het voorlezen, want op die manier blijf je wel voorlezen, aan de andere kant toch ook weer een voordeel. Zoon van negen is niet zo'n verschrikkelijke leesfan en dwingt bij verplicht lezen meestal maximaal één hoofdstuk af.
Agent 0-0-Papa werd in tegenstelling tot andere boeken echter in één adem uitgelezen. Duidelijk dat men hier een nieuwe favoriet voor het slapen gaan erbij heeft.
Nancy Walburg over "Agent 0-0-Papa"

-------------------------

08-04-2012

BangerSisters

Heldenbende heb ik door mijn dochter van elf laten lezen, daarnaast heb ik het boek zelf ook gelezen. Dochter was helemaal weg van het verhaal en heeft het boek in twee dagen uitgelezen. Eerlijk moet ik bekennen dat ondanks dat Heldenbende een kinderboek is, ik het ook maar moeilijk weg kon leggen. Het verhaal is spannend en 'catchy' geschreven.
Vanaf de eerste bladzijde beland je in een geheimzinnig verhaal waarvan de afloop tot het einde van het boek bewaard blijft. Wat mij opviel en ik tevens ook erg toejuich waren de 'verborgen' boodschappen. Zo stond er een stukje te lezen over wat te doen bij een ontvoering, de GTST-techniek, maar komt ook naar voren hoe belangrijk het is om voor elkaar op te komen en te helpen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan normen en waarden, maar zeker niet op een storende manier.
Een spannend, prachtig, maar zeker ook leerzaam boek.
Nancy Walburg over "Heldenbende"

-------------------------

01-04-2012

BangerSisters

Floorpower! is een geweldig leuk en soms spannend boek om te lezen, voor meiden in de beginnende puberleeftijd. Naast het feit dat het verhaal herkenbaar kan zijn voor deze dames, is het een leuk meidenverhaal om te lezen. Zowel mijn elfjarige dochter als ik, hebben het boek met veel plezier gelezen. Het boek is zodanig geschreven dat je gaat meeleven met Floor en de dingen waar ze tegenaan loopt. Je voelt haast het verdriet tegenover haar moeder, haar onzekerheid bij de eerste stappen op het liefdespad en de aandacht die zij mist van haar vader.
Dat alles bij elkaar maakt Floorpower! een mooi boek voor meiden vanaf elf jaar.
Nancy Walburg over "Floorpower!"

-------------------------